Öckerö 29/6 2008

Vad gör man en gråmulen dag i Blöteborg?
Jo, man samlar ihop en skara bouldrare (7st) som både hållt på ett tag och som i stort är helt gröna på betet.
Vad gör man sen, när duggregnet börjar falla över vändplanen på Siriusgatan?
Man styr bilen mot Öckerö för att bara njuta av dagen.... som till större delen där ute bjöd på strålande solsken!

Johan kämpar på "My little yellow friend" 6b+

För min egen del, efter att haft en bra vecka med klättring, var det projekt som var inställt på att sändas. Bra pepp, bra problem, bra paddor, men en bristande kropp. Sände inget projekt idag, men en bra bit på väg.
Ted visade styrka genom att flasha ett hårt problem, "Lamborghini", och även avsluta dagen med "Pantat murbruk". Bara att lyfta på hatten, bokstavligen talat idag, och gratulera för en imponerande klättring idag.

Dan och Oskar fick stöta på patrull när fick jobba sig upp på "Paddelträning". Psykande och knäckande, men välförtjänt kom de båda upp. Landningen bestod av en swimmingpool som också fungerade som en dusch över Hilda när man landade "rätt" på paddorna. Problemet bjöd sammanfattningsvis på kamp och skratt.

En kul dag på öarna med sol. När vi kom tillbaka till stan så regnade det igen. Tacka alla!

Tack Ted för de fina bilderna från dagen!

Dan på My little yellow friend 6b+ Dan på Allt eller inget 6c Dan på Pantat murbruk 6c

Hylte & Hållsunga 28/6 2008

Dan, Hilda, Oskar och jag hade planerat en klätterdag i Hylte. Vi fick en fin dag, men lite blåsig.
Problemen i Hylte bjöd upp till kamp och vi insåg att det kanske inte fanns så otroligt mycke för oss att göra där. Men vi njöt av det som vi kunde och kämpade så gott vi kunde.

Problem som klättrades var:
Bee Bop 5+
Blixt Gordon 6c
Ben Hur 6b+
Mot Sol 6+

Dan kämpar på Blixt Gordon 6c Hilda väntar på hennes tur att klättra Dan jobbar sig uppåt på Mot Sol 6+

Efter en stadig lunch på Ubty Pizzeria, som denna gång serverade sändarpizzor, bytte vi bil och begav oss till Hållsunga utanför Kungälv. Mycket vacker och hög klättring. Vi tänkte värma upp med en "enkel" led, men efter att Oskar fått dödsångest la vi ner det där med uppvärmning ganska snabbt.
Dan, som älskar bouldra, gjorde ett fint boulderproblem under ett tak som han påstår håller 7c+. Snarare 6a...
Efter att vi fått ner grejorna siktade vi in oss på leden "Bill" som jag själv sportade upp. Kändes skönt att komma upp.
Klättringen avlsutades med lite topprep på bredvidliggande led. Själva dagen avslutade vi på Triumf Glass för att fira en bra dag.

Problem som klättrades var:
Myran 5c
Bill 6a+
Bull 6b

Dan är entusiastisk över Hållsunga =) Oskar jobbar på Myran 5c Oskar ser ut att bli uppäten av Myran 5c Johan mantlar upp för Bill 6a+
Johan visar sin glädje över att besegrat Bill 6a+ Hilda på cruxet på Bill 6a+ Hilda påbörjar mantlingen på Bill 6a+

Aspen 27/6 2008

Trots mörka moln och en del regndroppar som gjorde marken blöt, gjorde jag och Oskar en chansning. Vi åkte till Aspen för att få oss lite sportklättring. Och så bra det blev!

Johan relaxar på toppen av "Silvias VF" 5+

Det var länge sen Oskar var där och klättra så det var dags att slänga upp honom på mina personliga favoriter.
Uppvärmingen började med "Silvias VF" och fortsatte sedan med "Subba". Friktionen var på topp så det var ingen idé att klaga på vädret med tanke på att det var uppehåll.

Höjdperspektiv när Oskar säkrar på "Subba" 6-

Vi gick sedan vidare till klassikern "Nalle Puh" som gjordes och sedan avslutade Oskar med "Nasse".
Vi hade båda velat klättra mer men tiden glömdes bort och vi insåg att klockan var slagen. Men en fin uppvärming för morgondagen i Hylte!

Seglora 24-25/6 2008

Två blev tre, som sedan blev två. Det var så denna klättertrip började för mig och Joel. Tanke var att Henke skulle ha hängt på också, men då det regnade lite ville han inte med.
Joel och jag packade bilen och begav oss till Seglora, ny berget, för att klänga på väggarna,

Så här blev dagarna för mig och Joel.

Problem                            Johan                        Joel
Lenas led 6a                    Check                        Check
Henry 6a+                                                           Check
Historiskt fet 6a               Check (med häng)  Check (med häng)
Strawberry fields 6a+                                         Check
Arkiv X 6b                                                          Check (med häng)
På rymmen 6b+

Övernattning blev det i ett soft tält. Men innan vi kröp ner i sovsäckarna så grillade vi. 9 korvar var blev. Sedan gav vi 2 till börjnarna som härjade i skogen. Men innan spände vi upp en slackline och körde en stund. Joel imponerade stort medans jag själv fick kämpa med att hålla balansen.

Dagens dialog vid korvgrillningen:
Johan: "Detta känns ju nästa som friluftsliv"
Joel: "Ja, vi sitter ju på marken iaf"

Vi hade två bra dagar och 11 timmars sömn.

Bilder från dagarna

Mellby 18/6 2008

Att vakna, titta ut och ens tänka på klättring denna dag kändes rätt fel när molnen verkade lova annat.
Men eftermiddagen stoppade inte Dan, Joel och mig från att bege oss mot Mellbys block och krama lite granit.

Uppvärmingen började med "Någon annas problem" och "Red bull" för att sedan ge oss på mitt projekt som jag jobbat med bra länge nu, "Sjörövarfabben". Idag kändes starten bra, crimpen bra, toppen bra och helt plötsligt hade jag gjort en dagsflash av problemet. ÄNTLIGEN!

Vidare gick vi för att få känna på småcrimparna på "Mobster". Sticket var som bortblåst och man fick kämpa ordentligt!
Dagen avslutade med kanske mina bästa press någonsin på "Norrlands Guld". Det känns ganska nära nu!!

Lite bilder bjuds det på som vanligt från en helt okej dag i Mellby!

Utby 15/6 2008

Planer fanns det för dagen. Norra Näs i Varberg eller Dejsön i Göteborg. Men vädergudarna ändrade på detta idag genom att bidra med tätt kommande regnskurar.

Dan ringer och frågar om det är dags att klämma på taken i Utby. Mitt projekt "Integrerad Maria" hägrar fortfarande denna morgon så valet var lätt.

Efter några uppvärmnings-pull-ups i en halvdöd björk var det dags att känna på mitt kära problem. Vi diskuterar beta fram och tillbaka och provar sekvenserna för att jag ska kunna länka ihop allt och kunna ticka av mitt problem.
Till slut gick det! Problemet är besegrat!

Dan kommer nog också sova gott inatt då han misstänker att 15 dagar, totalt, är till ända. "Det andra taket" är besegrat och nu måste han börja leta nytt projekt. Jag tycker att vi får ta ett besök till Järnforsen och klättra lite tak! Grattis Dan och bra jobbat!

Bilder när Dan besegrar "Det andra taket" 7a+

Bilder när Johan besegrar "Integrerad Maria" 6a

Seglora 6/6 2008

Ted och jag valde att fira Svenska flaggans dag ute bland klippväggarn.
07:00 begav vi oss mot Seglora, nya berget för att se vilka utmaningar det kunde bjuda på.

Första utmaningen: Knotten och myggen var hungriga. Det märkte vi.
Andra utmaningen: Solen stekte redan när vi kom dit.
Tredje utmaningen: Seglora bjöd på riktigt fina och utmanande leder.

Ted imponerade grymt på lederna och flashade nästan allt han gav sig på. Imponerande.
Jag själv kan med gott samvete säga att jag kom upp på allt jag gjorde, men nåt häng här eller där fick jag ta på de flesta leder.

Dagens scary: Jag klättrade på en fin 6a led med fyra klipp. När jag skulle klippa in mig i tredje bulten, nådde jag den inte. Står i valet och kvalet. Väljer sedan med ett rusande hjärta att fortsätta till fjärde bulten. Härlig runout man fått om man tappat!

Dagens citat: "Den djäveln som satt tickmark här ska få en fet smäll". Ted utryckte sig klart och tydligt efter att dynat till ett tickmark som ledde till....ja...ingenting faktiskt.

Grymt härlig dag och de flesta lederna har man nu kännt på och fått veta att man måste bli starkare.

Rep kvarhängades efter att ha rensat leden "Historiskt fet" 6a

Mellby 5/6 2008

En sommar dag som denna bjöd upp till bouldring för mig och Pontus.
Mellbys stenar blev  det och friktionen var som bortblåst...igen.

Att sedan Pontus kom upp för "Älvan" och "Fstick" var riktigt imponerande. Såg inte det minsta jobbigt ut. Stark jobbat!
Som om inte detta var nog gjorde Pontus "Sjörövarfabben" och båda två fick ticka av "Fogsvans".

Skön avslutning på dagen!

Pontus på "Sjörövarfabben" 6a

Utby 3/6 2008

Fick ett samtal av Ted, som var sugen på lite klättring och mina planer var ju att dra till Utby. Så blev det.
Lite uppvärmnings på "Kraftkalas" sittstart för att sedan bege sig upp och träna ryggen på de klassiska takproblem i Utby. "Det andra taket" och "Integrerad Maria".

Blev några bra press för min del på båda problemen. Ted gick det bättre för.
Kul kvällssession, men man svettas som en gris. Vart är minusgraderna?

Bilder från kvällen!

Ted på "Det andra taket" 7a+

Johan på "Integrerad Maria" 6a

Hönö 1/6 2008

Sommar, sol, bad och bouldring! Hönö bjöd på det meste, förutom något stick. Vi snackar såphala väggar!
Vi var 7 stycken tappra som trotsade solen UV-strålning och ville få oss en fin sommardag på Hönö. Dan, Hilda, Lovisa, Tobbe, Ia, Anders och jag.
Att börja dagen vid Valmet-väggen brukar vara en bra idé, men denna gången var man lika nerslängd här som på vilket Hönö-problem som helst annars. Väggarna åt dessutom upp gummit på skoran.
Men vi fick några problem gjorda där och jag själv får väl faktisk vara nöjd över mina framsteg på probmet "Traktor" som ligger i graden 6c+/7a.

Att sedan fortsätta dagen till "Fetto"-blocket var nog inte det smartaste vi gjorde i solens hetta. Ia valde att gå till skuggan för att ta revansch på "Psykmoppe". Nästa gång tar du den Ia. Grymt nära nu.
Men efter lite känsla av denighed på det mesta började leken ta över. Dan visade trick som att hoppa hopprep öve sitt egna ben, men också hur man nästan kan dra axlarna ur led, med hjälp av en stav, 2 varv bakåt. Självklart skulle detta testas av alla och det gav såklart blandade resultat till mycket skratt.
Jag satsade även på ett nytt partytrick genom att slänga köttbullar i luften och fånga med munnen. Låter lite bekant kanske??

Dagen avslutades med ett mindre varmt dopp i det "klara" vattnet vid badplatsen på Öckerö.
Tack för en stekande och rolig dag!