Seglora 31/5 2008

En medelhavssommardag kan man sammafatta  vår dag i diket vid nya berget. Belive me, jag vet vad jag pratar om.
Vindstilla, gassande sol och svettiga pannor och med en glugg (ni vet vad jag menar!) pressade vi turer och även ett projekt tickat.

Ca kl 12:19 anlände vi till klippan och möttes av välbekanta klättarere som vi träffat vid bland annat Aspen tidigare i veckan och annat känt folk från Domen.
Ia, Dan, Hilda, Pontus och jag bestämde oss för att börja mjukt med lite layback-klättring på "Puhs hörna". Ren ketchup effekt och fikapausen togs vid ett tidigt skede.

Sen var det dags. Jag hade sedan tidigare sagt att jag ville göra några ryck på mitt gamla projekt "På rymmen" som håller en grad på 6b+. Eftersom osäkerheten spreds sig i mig valde jag därför att göra det på topprep. En stund senare hördes det berömda Johan (Sharma?) skriket från toppen och en flash var given.
Åter igen kom ketchupeffekten och Pontus och Dan flashade också. Ia gjorde ett riktigt bra försök och nästa gång så har även hon ett nytt tickmark i sin lista!
Får tillägga att denna tur ligger 1:a på min topp 5 lista.

Vi valde att avsluta dagen med att köra på "Lenas led" . Kropparna var rätt slut efter hårda press under dagen så nåt häng här eller där blev det, men vad gör det när man får en grym upplevelse på en riktigt fin led? Även här kom ketchupeffekten för alla!

Starkt jobbat alla! Imorgon bär det av till öarna!
Här kommer ett gäng bilder från dagen i Seglora.

Aspen 27/5 2008

Att klättra i Aspen en försommardag men med nollvind och en kvällsvarm sol kan vara riktigt härligt. Att bränna av några klassiker uppe på fikahyllan är inte heller det dumt.
Dan, Hilda, Ia och jag tog vårt pick och pack för att få oss en skön kvällsession med både ledklättring och topprepsklättring.

Alla fyra brukar oftast bouldra så det var skönt att än en gång bryta trenden med det så kallade "fegsnöret".
Leder som klättrades under kvällen var "Silvias VF", "Nudisten" och "Nalle Puh". Starkt jobbat av alla att flasha Nalle Puh, som enligt mig till hör Göteborgs top 5 både när det gäller led och topprep.

En lärdom som jag fick med mig efter denna session är att man inte ska bita för hårt i repet, när man ska klippa i det i en slinga. Särskilt inte om man har en provisorisk plasttand som framtand. Resultatet ser ni på bilden nedan.

Tack för en skön kväll!

Johan "Gluggen" efter en ledklättringstur på "Nalle Puh" 5c+

Almenäs 18/5 2008

En dag som började så osäkert slutade med ett leende på läpparna.
Eller vad kan man säga när man sätter sig i bilen från Göteborg mot  världens regnmetoropol, Borås. Regnet gjorde sig påminnt ett flertal gånger på vägen dit och väl framme i Borås öste det ner. Osäkerheten spreds sig i bilarna.

Väl framme vi blockområdet såg vi att turen hade vänt och vi fick en riktigt bra och kylig dag.

Efter att Ted lagt ribban med att i stort sett värma upp med en 6c var det bara att försöka hänga på. Jimmy var inte sen att hänga på utan brände senare av en 7a.

Jimmy på "Tuppjuck ss" 7a

Själv försökte jag på en fin 6c vid namn Tuppjuck. Efter 1,5 timme ca så fick jag lägga skorna i väskan efter att tröttat ut mig totalt. Tyvärr lyckades jag trötta ut mig så pass mycket att jag inte orkade rycka i något problem alls knappt efter det. Så ett återbesök är nu ett måste för min del.

Jocke bjöd på dagens skratt när han insåg varför ett problem fått "Shit happens". Om inte så vet hans sko de efter att blivit insmetad i skit även behållt lukten efter den blivit "rengjord".

Hur eller hur hade vi en go dag som avlsutades med de sista minuterna av hockey-vm på en pizzeria.

Norsesund 16/5 2008

När det är fredag och arbetsdagen är slut och man vill början helgen på bästa möjliga sätt, vad är då bättre än att åka en tur till Norsesund för några timmars sportklättring?
Jag, Ted, Therese och Shaun laddad upp för några timmars session och vill ta oss ann utmaningarna som bjöds på.

Johan blickar upp mot nya höjder

Prestationer som gjordes var allt från att Ted börjar med att flasha 6b leden "Niten". Therese gick lös på att flasha en fin 5c/6a led som även Shaun brände av på topprep.
Jag själv lyckades med dagens mål att dagsflasha "Guldfisken" 6a, som jag förra veckan inte lyckades göra rent.
Ted visade sedan prov på enventenhet och boulder styrka när han, med några få häng på kruxet, kom upp på "Digitigrade" 6c.

Therese leder en 5c/6a

I slutet av dagen visade även Shaun prov på styrka när han kämpade sig upp på "Ding Dong" 6a+ på topprep. Ted avslutade dagen med en flash på 6b-leden "Road Runner".
Även trots regnet försökte lyckades man inte skrämma bort oss och ge en perfekt start på helgen!

Shaun på kruxet på "Ding Dong" 6a+

Ted vid slutet på "Road Runner" 6b

Mellby 14/5 2008

En stor samling klättrare samlades i Mellby för att prova på, upptäcka och sända projekt denna onsdag eftermiddag.
En kort uppvärmingssession på ängsslabbarna och ribban var lagd av Ia som flashade två av problemen, "Kill Bill" och "Mellby Hill".
Själv jobbade jag lite halvdant på att få sätta "Mellby Hill", vilket inte lär ske detta årtionde med det tålamod jag har på slabbarna.

Shaun på "Kill Bill" 5-

Therese på "Basura total" 4

Jocke på "Fstick" 5

Vidare gick vi mot väggen med klassikerna som "Älvan" och "Cassablanca". Älvan har sen många veckor tillbaka varit mitt stora projekt i Mellby och idag kändes alla förhållande rätt. Till och med myrorna verkade på det goda och hjälpsamma humöret.
Efter några få försök fick jag till slut utbrista mitt glädjetjut på toppen av problemet. Ännu ett tickmark i min guidebok!
På något sätt kändes det som jag hamnade i någon slags ketchup-effekt. Kort där på lyckades jag även sända Pontus problem "Schindlers list". Fint problem.
Efter några timmars kritande på väggen hade en antal problem tickats och en nytur gjorts.
Bra jobbat idag allihopa!

Ia på "Fstick" 5

Dan på "Fstick" 5

Dan på en nytur

Johan på en nytur

Seglora 11/5 2008

Solen och värmen har kommit till västkusten på allvar, vilket också betyder att det goa sticket är borta från blocken. Då får vi istället spännan åt selen och bege oss mot högre höjder.
Helgen har bjudit på strålande väder och därför har repklättringen legat i fokus för min del. Lördagen börjar men tur till Norsesund som numer ligger under en intensiv utveckling. Jag lyckades bland annat göra min livs andra 6b!

Ella, 7 år, i fullt sjå med kruxet på "Lenas led" 6-

Idag begav vi oss till Seglora för att jobba på lite projekt och njuta av det fina vädret.  Björn hade fått för sig att jag skulle värma upp med att leda mitt projekt "Lenas led" som uppvärmning. Sagt och gjort för 10-15 minuter senare hade jag dagsflashat mitt 1,5 år gamla projekt.
Sedan begav vi oss mot gamla berget och har man inte kännt sig nerstängd förr så fick jag veta vad det innebar idag. Gjorde några drag på mitt projekt "Silverfisken". Efter det gjorde jag inget mer då armbågarna pajade. Ia, som också kommit ut för att känna på väggarna kom nog fram till att skavsår och klätterskor inte är den skönaste kombinationen.

Nu är det bara att smörja in kroppen med Hot & Cold och rekrytera för en bouldersessions i veckan. Ska tickas lite projekt hade jag tänkt i Mellby och Utby!

Norsesund 10/5 2008

Johan på toppen av sin 6b flash

Åsa tar igen sig på vårt basecamp

Henke på ett av sina försök på en 7a+

Sommarsäsongen är äntligen här!